După ce în articolul trecut am discutat despre ciocolata ca aliment anti-oboseală, astăzi îți propun să ne concentrăm asupra unei alte componente a stilului de viață sănătos.

Citește articolul pentru a afla ce modalitate de a prepara și servi mâncarea îți poate garanta o viață îndelungată, fără amenințarea bolilor cronice.

Mâncarea gătită acasă din ingrediente simple este unul dintre secretele longevității

Recent, au apărut studii care ne arată că mesele pregătite la domiciliu pot fi asociate cu o stare mai bună de sănătate a persoanelor care fac această alegere. Cercetătorii s-au întrebat dacă adoptând un astfel de obicei ne putem prelungi viața. Până acum, nu existau date concrete în acest sens.

Oamenii de știință taiwanezi au concluzionat că cei care își pregătesc singuri hrana, selectând și preparând ingredientele, trăiesc mai mult. Implicit, fac și mai puține vizite la doctor.

Un studiu desfășurat pe o perioadă de 10 ani a scos la iveală un risc de mortalitate mai scăzut al celor care au gătit frecvent acasă. Și asta datorită mai multor factori. De pildă, cine obișnuiește să gătească are un stil de viață activ. Își face și își cară singur cumpărăturile. Procesul în sine de preparare a mâncării presupune un oarecare efort.

De asemenea, servind mâncarea în confortul propriului domiciliu, dispare tendința aceea de a înfuleca, atât de specifică meselor servite la restaurant sau fast-food. Traseul de la lista de cumpărături până la aranjarea preparatului final în farfurie te ajută să te împrietenești cu mâncarea, apreciind-o sub toate aspectele: miros, textură, temperatură, nu doar gust.

Dar, mai mult decât atât, s-a constatat și că oamenii care gătesc acasă au tendința de a consuma mai multe legume. Deci se bucură de un aport nutrițional de calitate, care îi ferește de bolile cronice. (M Reicks, A C Trofholz, J S Stang, M N Laska, Impact of Cooking and Home Food Preparation Interventions Among Adults: Outcomes and Implications for Future Programs, „J Nutr Educ Behav”, 2014)

S-a constatat însă o diferență între bărbați și femei. Bărbații aleg mai degrabă alimente mai bogate în grăsimi, ușor de preparat și de devorat. Sunt mult mai atașați de folosirea cuptorului cu microunde. În schimb, femeile care gătesc acasă chiar fac alegeri alimentare mai sănătoase și naturale.

Industria alimentară este o afacere, nu o mamă

Dacă am vrea să facem un portret sugestiv al omului modern, cum am alege să îl reprezentăm în relația cu mâncarea? Ne hrănim în mașinile personale sau în mijloacele de transport, pe stradă, din mers, la birou pe tastatura calculatorului sau în poală. Cina seamănă mai mult cu o masă tradițională, asta dacă ajungem până la masa din bucătărie sau din sufragerie și nu ne blocăm pe canapea în fața televizorului. Însă și pentru ultima masă a zilei tot alegeri rapide și mai puțin hrănitoare facem, căzând în plasa produselor de fast-food sau a semi-preparatelor.

Citește articolul și află cum să gătești conform bugetului tău!

Știai că aproape jumătate din mâncarea fast-food pe care o consumă cei mici le este servită de părinți și familie direct acasă? Deci, doar pentru că mâncăm – tehnic – în spațiul personal nu înseamnă că și mâncăm sănătos.

Fără îndoială, în ultimele decenii, mâncăm din ce în ce mai mult și gătim mult mai puține mese cu mâinile noastre. În condițiile în care toate studiile ne arată că mâncarea preparată la domiciliu este mai puțin procesată, mai puțin înțesată de grăsimi saturate, zahăr, sodiu și colesterol decât cea de la supermarket sau restaurant. În plus, conține mai multe fibre, esențiale pentru o digestie eficientă.

De ce este important să știi să gătești

Chiar și atunci când mâncarea este pregătită la domiciliu, nu te ajută prea mult să apelezi la alimente prelucrate. De fapt, nu prea poți spune că ai gătit dacă pui în cuptor o pizza congelată sau dacă prăjești în baie de ulei șnițele semi-preparate.

Din cauză că nu și-au exersat deloc această abilitate, mulți oameni nu știu pur și simplu cum să gătească. Un studiu a arătat că 25% dintre bărbații americani nu aveau absolut niciun fel de pricepere la gătit.

Pe de altă parte, suntem martorii unui val de interes pentru gătit, așa cum reiese din mediul online sau programul televiziunilor. Și aici se impune să avem un dram de scepticism. Un studiu din Marea Britanie a comparat conținutul nutrițional al meselor create de bucătarii chefi la TV și mesele semi-preparate consumate de obicei de spectatori de partea cealaltă a televizorului.

Citește articolul și află ce să alegem pentru absorbția optimă a nutrienților!

Cercetătorii s-au raportat la normele nutriționale recomandate de Organizația Mondială a Sănătății. Concluzia: niciunul dintre chefi nu a respectat standardele nutriționale, ba chiar rețetele lor au fost mai puțin conforme decât acele gustări tip fast-food mai sus menționate. (S Howard, J Adams, M White, Nutritional content of supermarket ready meals and recipes by television chefs in the United Kingdom: Cross sectional study, „BMJ”, 2012)

În continuare, trebuie să ținem cont de faptul că nu putem lăsa pe seama industriei alimentare toate deciziile cu privire la ceea ce mâncăm. Nu putem avea încredere în totalitate în corporații care luptă pentru profit atunci când vine vorba de sănătatea noastră. Ratele mari de obezitate și diabet cu care ne confruntăm se datorează în mare parte faptului că ascultăm mesajele și recomandările acestei industrii. Dar corporațiilor nu le pasă de calitatea a ceea ce mâncăm sau de cantitățile exagerate, câtă vreme suntem dispuși să plătim pentru asta.

Începe și tu, chiar de astăzi, să te raportezi la gătit nu ca la o activitate cu valoare sentimentală, ci ca la o abilitate de supraviețuire. Profită de vremea prietenoasă și fă un drum la piață. Cumpără legume proaspete și fă o ciorbă pe care să o mânânci la prânz.

Click aici daca vrei sa slabesti sau sa inveti sa mananci sanatos!

Ca întotdeauna, aștept feedback-ul tău la cristian@kilostop.ro. Dacă ți-a plăcut, trimite-l și la prieteni.

Multă sănătate și nu uita: mănâncă variat, nu prea mult, în special vegetale!