Putine alimente sunt dovedite stiintific ca pot creste speranta de viata. Consumul de legume si fructe e de obicei „incriminat”.

Insa studii stiintifice puternice (pe multi participanti) prin care sa se arate fara o urma de indoiala ca ceva poate prelungi viata sunt foarte putine.

Azi prezint unul din acele alimente putine cu dovezi serioase. Multe studii, repetate in ultimii 10 ani, arata ca leguminoasele (adica fasolea, lintea, soia, nautul sau mazarea) prelungesc viata.

Probabil ca responsabilul e cantitatea mare de fibre, probabil e cantitatea mare de fitati anticancerosi, probabil cantitatea mare de minerale, nu se stie precis. Ce se stie este doar efectul lor aproape miraculos pe prelungirea vietii.

Boabele care iti prelungesc viata

Te-ai intrebat vreodata de ce toti nutritionistii care se respecta iti recomanda obsesiv sa cresti consumul de legume?

Toate studiile din ultimii ani converg spre aceeasi concluzie: daca vrei sa te bucuri de sanatate, mananca zilnic cat mai multe legume!

Iar categoria speciala a leguminoaselor vine la pachet cu un beneficiu de nepretuit: iti prelungesc viata!

Conform unui studiu amplu finalizat in 2004 (I. Darmadi-Blackberry, M. Wahlqvist, A. Kouris-Blazos, et al., Legumes: the most important dietary predictor of survival in older people of different ethnicities, publicat in Asia Pacific Journal of Clinical Nutrition), aportul de fasole, naut, soia, mazare si linte este cel mai important predictor alimentar al duratei de viata.

Mai precis, oamenii de stiinta au analizat 4 grupuri etnice din Japonia, Suedia, Grecia si Australia.

In toate cele 4 grupuri diferite, un singur factor comun a fost asociat cu cresterea duratei de viata: consumul de boabe.

Japonezii care traiesc mult mananca zilnic soia, suedezii – fasole bruna sau mazare, iar grecii – linte, naut si fasole alba.

Concluzia studiului care a durat 10 ani a fost clara: singurul rezultat semnificativ din punct de vedere statistic este ca aportul zilnic de boabe (leguminoase) prelungeste viata.

Cantitatea zilnica recomandata de boabe

In acest sens, studiul amintit vine cu rezultate extrem de precise: la fiecare 20 g de boboase adaugate la dieta zilnica, riscul de deces scade cu cate 8 procente!

Deci pentru a beneficia de scaderea maxima de peste 50% a acestui risc, 200 g zilnic ar fi idealul…

Dar daca nu vrei sa traiesti prea mult, este simplu: stai departe de leguminoase.

Nu este o gluma sinistra, ci o concluzie a unui studiu asiatic recent (W. Chang et al., A bean-free diet increases the risk of all-cause mortality among Taiwanese women: The role of the metabolic syndrome, publicat in Public Health Nutrition, 2012).

Conform acestuia, cei care nu consuma deloc leguminoase, au toate sansele sa dezvolte sindrom metabolic, asociat la femei cu un risc crescut de deces.

In concluzie, daca vrei sa traiesti mult si bine, consuma zilnic fasole, linte sau mazare.

La fiecare 20 g consumate, riscul de deces scade cu 8%. 200 g pe zi este doza recomandata pentru rezultate maxime.

O dieta pe termen lung fara leguminoase poate duce la aparitia sindromului metabolic, un factor de risc important pentru mortalitate.

Click aici daca vrei sa slabesti sau sa inveti sa mananci sanatos!

Ca intotdeauna, astept feedback-ul tau la cristian@kilostop.ro. Daca ti-a placut, trimite-l si la prieteni.

Multa sanatate si nu uita: mananca variat, nu prea mult, in special vegetale!