Astazi vreau sa-ti vorbesc despre cantitatea de proteine pe care organismul o poate absorbi.

Citeste articolul si afla cate proteine ar trebui sa mananci pentru o sanatate de invidiat.

Care este cantitatea ideala de proteine

Atunci cand vine vorba de capacitatea organismului de a absorbi proteine parerile sunt impartite. Unii sustin ca nu poate absorbi mai mult de 20-30 grame de proteine. Altii insista insa ca organismul utilizeaza toate proteinele ingerate. Aceasta idee ca organsimul poate utiliza doar o anumita cantitate de proteine a devenit larg raspandita printre nutritionisti. Dar ce spun studiile despre asta?

Rolul proteinelor in construirea musculaturii

Preocuparea pentru proteine a aparut initial pe forumurile de bodybuilding. Antrenorii de bodybuilding sunt deosebit de interesati de capacitatea proteinei de a construi si repara musculatura.

Intr-un studiu, cercetatorii au descoperit ca o masa care contine 30 grame de proteine stimuleaza activitatea musculara cu 50% (T. Brock Symons, Melinda Sheffield-Moore, Robert R. Wolfe, and Douglas Paddon-Jones, Moderating the portion size of a protein-rich meal improves anabolic efficiency in young and elderly). Asta daca aportul de proteine este repartizat pe toata durata zilei, nu la o singura masa. S-a dovedit insa ca o cantitate mai mare de proteine nu a creat un impuls mai mare al sintezei musculare. In medie, subiectii care au consumat 90 grame de proteine au primit aceleasi beneficii ca subiectii care au consumat 30 grame. Evident ca cineva care detine o masa musculara mai mare are nevoie de un aport proteic mai mare decat o persoana care nu este atletica.

Aportul proteic ideal

Fiecare proteina este alcatuita din molecule speciale numite aminoacizi. Atunci cand digera proteine, corpul descompune aminoacizii si apoi ii utilizeaza pentru a construi enzime, hormoni, molecule de transport si depozitare, etc. Proteina este un nutrient esential, deoarece corpul nu poate obtine aminoacizi din grasimi sau carbohidrati. Fara aminoacizi si enzime, viata nu este posibila. Organismul prioritizeaza utilizarea aminoacizilor, astfel incat doar atunci cand organismul are toti aminoacizii de care are nevoie ii foloseste ca sursa de energie sau calorii.

Specialistii considera ca atat timp cat o persoana nu consuma mai multe calorii decat arde, nu exista niciun dezavantaj in utilizarea proteinelor ca sursa de energie. Dimpotriva, proteinele se digera mai greu decat carbohidratii, ceea ce inseamna ca acestea pot fi de mare ajutor in controlul aportului caloric si in gestionarea greutatii.

Asadar, in ceea ce priveste aportul ideal al proteinelor, ultimele studii considera ca 50 de grame pe zi, adica 10% din totalul zilnic de calorii, sunt suficiente pentru o persoana de talie medie. Acest nivel proteic este recomandat inclusiv vegetarienilor.

Daca vrei sa obtii un boost pentru cladirea musculaturii si stimularea metabolismului, poti sa mergi si pana la 35% din totalul zilnic de calorii, daca nu ai probleme medicale specifice.

Incepe si tu chiar de azi si introdu proteine de calitate in alimentatia ta. Alege o mancare de soia boabe la pranz, alaturi de o salata generoasa din legume cu frunze verzi.

Click aici daca vrei sa slabesti sau sa inveti sa mananci sanatos!

Ca intotdeauna, astept feedback-ul tau la cristian@kilostop.ro. Daca ti-a placut, da click pe butonul de SHARE de mai jos ca sa-l trimiti si prietenilor tai de pe Facebook.

Multa sanatate si nu uita: mananca variat, nu prea mult, in special vegetale!