Orezul poate fi un aliat de nadejde intr-o alimentatie sanatoasa, avand multiple beneficii. Printre acestea se afla si scaderea colesterolului, despre care iti vorbeam saptamana trecuta.

Dar nu orice fel de orez are astfel de calitati. Asa ca citeste articolul si descopera ce tip de orez te ajuta sa iti schimbi obiceiurile alimentare nesanatoase.

Cel mai bun orez

Multi oameni cred ca nu exista un altfel de orez decat alb… Poate brun, dar e ca painea neagra, „pentru amarati”… Cu  toate prejudecatile legate de orezul colorat, acesta este o optiune mult mai sanatoasa decat banalul orez alb, deprivat de fibre, vitamine si minerale.

Orezul brun versus orezul alb

De ce oare trecerea de la orez alb la orez brun permite persoanelor supraponderale sa-si reduca semnificativ greutatea, dimensiunea taliei, tensiunea arteriala si nivelul de inflamatie din organism?

Se pare ca principalii „vinovati” ar fi fibrele, de patru ori mai numeroase decat in cel alb, dar si prebioticele care favorizeaza dezvoltarea bacteriilor bune, ceea ce ar putea explica efectele antiobezitate ale orezului brun. (M Kazemzadeh et al. Effect of Brown Rice Consumption on Inflammatory Marker and Cardiovascular Risk Factors among Overweight and Obese Non-menopausal Female Adults. International Journal of Preventive Medicine, 2014)

In afara de prebiotice, exista diverse vitamine si minerale, care sunt pierdute cand orezul brun este procesat si devine alb, dar si fitonutrienti, precum „gamma oryzanol”, care ar putea ajuta la schimbarea preferintelor tale alimentare cu unele mai sanatoase. (K Makynen et al. Effect of gamma-oryzanol on the bioaccessibility and synthesis of cholesterol. European Review for Medical and Pharmacological Science, 2012)

Un important studiu de acum 5 ani a constatat ca orezul brun este unul dintre cele 4 alimente cu risc semnificativ scazut de polipi colorectali care se pot transforma in cancer colorectal. Consumul zilnic de legume verzi a fost asociat cu un risc cu 24% mai mic, la fel ca fructele uscate consumate doar de trei ori pe saptamana. Leguminoasele de cel putin 3 ori pe saptamana au fost asociate cu un risc cu 33% mai mic, dar orezul brun scade riscul de polipi colorectali cu 40% cu doar o singura portie pe saptamana. (YM Tantamango et al. Foods and food groups associated with the incidence of colorectal polyps. Nutrition and Cancer. 2011)

Rosu, violet si negru – si mai bun decat brun

Orezul negru, violet sau rosu este si mai nutritiv decat cel brun. In ultimul deceniu s-a demonstrat ca acesti pigmenti naturali din plante pot avea o varietate de efecte benefice. Sunt pigmentii care fac afinele albastre si varza rosie.

Acesti miraculosi pigmenti colorati contin antioxidanti anticancer, antiboli de inima, antidiabet si antialergici, dar studiile efectuate sunt abia la inceput. Aceste tipuri de orez au tot ce are orezul brun, insa mai au in plus de 5 ori mai multi antioxidanti. (GF Deng et al. Phenolic compounds and bioactivities of pigmented rice. Critical Review in Food Science and Nutrition, 2013)

Coloreaza-ti si tu orezul din farfuria pentru pranz! Orezului alb ii lipsesc fibrele, vitaminele si mineralele. Fitonutrientii precum gamma oryzanol din orezul brun pot explica beneficiile clinice, iar soiurile de orez colorat vin la pachet cu si mai multi antoxidanti binefacatori.

Click aici daca vrei sa slabesti sau sa inveti sa mananci sanatos!

Ca intotdeauna, astept feedback-ul tau la cristian@kilostop.ro. Daca ti-a placut, trimite-l si la prieteni.

Multa sanatate si nu uita: mananca variat, nu prea mult, in special vegetale!