Astazi vreau sa-ti vorbesc despre efectul ceaiului asupra inimii.

Citeste articolul si afla ce au descoperit cercetatorii.

Efectul ceaiului asupra functionarii arterelor

Endoteliul, captuseala interioara a vaselor de sange care controleaza functionarea fiecarei artere din corpul nostru, pare sa joace un rol esential intr-o multime de afectiuni, precum bolile vasculare periferice, accidentul vascular cerebral, bolile de inima, diabetul, insuficienta renala, cancerul si cheagurile de sange.

Din pacate, celulele endoteliale traiesc doar aproximativ 30 de ani, iar inlocuitoarele lor nu par sa functioneze la fel de bine. Cu cat barbatii si femeile se apropie mai mult de varstele de 40 si 50 de ani, se remarca o scadere progresiva a functiei endoteliale. La varsta de 50 sau 60, nu mai putem tolera povara factorilor de risc pe care reuseam sa-i evitam in adolescenta, tocmai din cauza scaderii progresive a functiei endoteliale. Cu toate acestea, exista tot mai multe date care sugereaza ca scadere progresiva a functiei endoteliala nu este doar o consecinta inevitabila a imbatranirii. Intr-un studiu realizat pe un esantion format din cetateni chinezi, cercetatorii nu au vazut acelasi declin progresiv.

Ceaiul verde, efect benefic asupra functiei endoteliale

S-a dovedit ca batranii din China, trecuti de 60 de ani au functia arteriala la fel ca cea a tinerilor de 20 de ani, iar aceste informatii sugereaza ca disfunctia endotaliala progresiva nu este in mod inevitabil o consecinta a imbatranirii, ci ar putea fi legata de expunerea indelungata la factorii de mediu mai raspanditi in tarile din Occident decat in China. Care ar putea sa fie cauza? Ei bine, dietele traditionale ale chinezilor includ ceaiul verde, despre care s-a demonstrat ca are un efect benefic asupra functiei endoteliale in decurs de 30 de minute de la consumul acestuia, iar efectul sau are  o durata de cel putin doua ore. (K S Woo, J A McCrohon, P Chook, M R Adams, J T Robinson, R J McCredie, C W Lam, J Z Feng, D S Celermajer. Chinese adults are less susceptible than whites to age-related endothelial dysfunction. J Am Coll Cardiol. 1997). Efectul  benefic nu se datoreaza cofeinei, pentru ca aceasta consumata singura nu a avut nici un rezultat, fapt pentru care cercetatorii suspecteaza ca acesta este dat de flavonoizii din frunzele de ceai verde.

Ceai negru simplu sau ceai negru cu lapte

Ceaiul negru se pare ca are acelasi efect ca si ceaiul verde. Dar atunci, de ce ceaiul verde este asociat  cu un risc mai mic de boli de inima, in timp ce cel negru nu? De fapt, in doua studii britanice, consumul de ceai negru a fost asociat chiar cu un risc crescut de boli ale arterelor coronare. Poate din cauza ca britanicii beau ceaiul cu lapte, in timp ce ceaiul verde este, de obicei, baut simplu. Insa, exista vreo tara in care se bea ceaiul negru fara lapte?  Da, in Olanda, si studiile de acolo au demonstrat ca un consum de ceai negru este asociat cu un risc scazut al bolilor de inima, ca si ceaiul verde. Deci, intr-adevar, poate e de vina laptele, insa nu vom sti cu adevarat pana cand acest lucru nu este testat.

Drept urmare, cercetatorii au verificat si, in urma studiilor, au descoperit ca adaugarea de lapte la ceaiul negru previne complet activitatea biologica a acestuia in ceea ce priveste imbunatatirea functiei endoteliale, putand explica astfel si de ce.  De vina este cazeina(o proteina) din lapte, greu de digerat . (E von Elm, G Antes. Tea without milk: lifestyle advice based on a small lab study. Eur Heart J. 2007). Astfel, Societatea Europeana de Cardiologie a emis un comunicat de presa despre acest studiu care arata ca efectul protector al ceaiului a fost complet distrus prin adaugarea de lapte si a sugerat consumatoriilor sa incerce sa-l elimine.

Asadar, incepe si tu chiar de azi sa consumi zilnic cel putin o cana de ceai verde sau negru pentru a asigura o functionare buna a arterelor, prevenind astfel riscul de a dezvolta diverse boli.

Click aici daca vrei sa slabesti sau sa inveti sa mananci sanatos!

Ca intotdeauna, astept feedback-ul tau la cristian@kilostop.ro. Daca ti-a placut, da click pe butonul de SHARE de mai jos ca sa-l trimiti si prietenilor tai de pe Facebook.

Multa sanatate si nu uita: mananca variat, nu prea mult, in special vegetale!