Daca saptamana trecuta iti aratam cum te ingrasa bacteriile din intestin, astazi vreau sa-ti atrag atentia asupra unei boli care predispune si ea la ingrasare si anume sindromul ovarelor polichistice.

Citeste articolul si afla care este legatura intre ce mananci si ovarele polichistice.

Dieta pentru ovare polichistice

In ultimele doua decenii au aparut tot mai multe dovezi care arata ca produsii avansati de glicatie (AGE) – un grup de proteine proinflamatorii care se gasesc atat in circulatia sangelui cat si la nivelul pieii – cresc stresul oxidativ si inflamatia. AGE sunt implicati intr-un numar mare de boli cronice, inclusiv sindromul ovarelor polochistice. Studiile au aratat ca femeile care sufera de acest sindrom au o cantitate dubla de AGE in sange.

Care este legatura intre dieta si ovare polichistice

Sindromul ovarelor polichistice afecteaza multe femei, fiind o cauza a infertilitatii, a disfunctiilor menstruale si a excesului de par facial si de pe corp. Mai mult, s-a constatat ca femeile cu acest sindrom sunt mai predispuse la ingrasare. (Tantalaki E, Piperi C, Livadas S, Kollias A, Adamopoulos C, Koulouri A, Christakou C, Diamanti-Kandarakis E. Hormones (Athens). Impact of dietary modification of advanced glycation end products (AGEs) on the hormonal and metabolic profile of women with polycystic ovary syndrome (PCOS). 2014)

Ultimele studii au demonstrat ca inflamatia cronica si stresul oxidativ crescut determina sindromul polichistic, AGE contribuind semnificativ la procesul de boala in sine. (Diamanti-Kandarakis E, Katsikis I, Piperi C, Kandaraki E, Piouka A, Papavassiliou AG, Panidis D. Increased serum advanced glycation end-products is a distinct finding in lean women with polycystic ovary syndrome (PCOS). Clin Endocrinol (Oxf). 2008)

Bun, pana aici stim ca AGE sunt implicati in sindromul ovarelor polichistice. Dar de unde ii luam?

Mici schimbari in dieta, mari efecte pentru sanatate

Produsii avansati de glicatie provin in principal din dieta. Astfel, modul de gatire a alimentelor, cum ar fi prajitul, este o sursa foarte bogata de AGE. De asemenea, fumatul ne aduce o mare cantitate de astfel de produsi toxici,

Asadar, ce este recomandat sa facem ca sa reducem cantitatea de AGE? In primul rand sa alegem metoda corecta de gatire a alimentelor. Asa cum iti spuneam, evita prajirea alimentelor, mergand mai degraba pe varianta prepararii la aburi. Carnea de pui fiarta are mai putin de jumatate din produsii avansati de glicatie pe care ii contine puiul prajit.

In al doilea rand, consuma alimente crude. Nucile crude au de 30 de ori mai putini AGE decat cele prajite. O alta modalitate de a scapa de AGE in exces este consumul de orez brun si ciuperci, precum si de alimente bogate in antioxidanti, precum fructele de padure si condimentele.

Toate studiile au demonstrat ca trecerea pe o dieta saraca in AGE poate reduce inflamatia. Chiar si o singura astfel de masa poate modifica in termen de doua ore de la consum variatii in acest sens. (Uribarri J, del Castillo MD, de la Maza MP, Filip R, Gugliucci A, Luevano-Contreras C, Macías-Cervantes MH, Markowicz Bastos DH, Medrano A, Menini T, Portero-Otin M, Rojas A, Sampaio GR, Wrobel K, Wrobel K, Garay-Sevilla ME. Dietary advanced glycation end products and their role in health and disease. Adv Nutr. 2015)

In ceea ce priveste persoanele afectate de sindromul ovarelor polichistice, in doar doua luni de la trecerea la o dieta saraca in AGE se pot observa modificari paralele ale sensibilitatii la insulina, ale stresului oxidativ si statusului hormonal.

Asa ca incepe si tu chiar de azi cu un pranz format din orez brun cu ciuperci si o lingurita de turmeric, alaturi de o salata de verde, condimentata cu un amestec de rozmarin, coriandru si oregano, pentru un plus de antioxidanti.

Click aici daca vrei sa slabesti sau sa inveti sa mananci sanatos!

Ca intotdeauna, astept feedback-ul tau la cristian@kilostop.ro. Daca ti-a placut, da click pe butonul de SHARE de mai jos ca sa-l trimiti si prietenilor tai de pe Facebook.

Multa sanatate si nu uita: mananca variat, nu prea mult, in special vegetale!