Cum sa-ti cresti performantele creierului cu rozmarin

Daca saptamana trecuta iti aratam cum te ajuta rosiile si spanacul sa lupti impotriva depresiei, astazi vreau sa-ti vorbesc despre una dintre ierburile aromatice cu multiple beneficii asupra creierului.

Citeste articolul si descopera cum te ajuta rozmarinul sa iti imbunatatesti performantele creierului.

Beneficiile rozmarinului asupra creierului

In piesa Hamlet al lui Shakespeare, Ofelia spunea: „Iata rozmarin, asta este pentru aducere aminte”. Grecii antici sustineau, de asemenea, ca rozmarinul sporeste capacitatea de intelegere, restabileste memoria pierduta si trezeste mintea. Aceasta planta este asadar o o mica fabrica in care se produc tot felul de compusi cu beneficii uimitoare pentru creier.

Aromaterapie cu rozmarin

Intr-un studiu, cercetatorii au facut o serie de teste in trei camere: una care mirosea a rozmarin, una in care mirosul era de lavanda și una fara miros. Grupul care se afla in camera ce mirosea a lavanda a manifestat o incetinire a performantei creierului, in timp ce grupul din camera cu miros de rozmarin a aratat o performanta crescuta a functiilor creierului. (Atsumi T, Tonosaki K. Smelling lavender and rosemary increases free radical scavenging activity and decreases cortisol level in saliva. Psychiatry Res. 2007). Asadar, cercetatorii au tras concluzia ca rozmarinul ajuta la functionarea mai buna a creierului.

Dar putem obtine acelasi efect cu aroma de rozmarin creata artificial? Din pacate, raspunsul este nu. Plantele aromatice au compusi volatili care intra in fluxul sanguin prin intermediul mucoasei nazale si al plamanilor si care ajung apoi in creier si pot avea efecte directe. Acest lucru a fost demonstrat in cadrul unui studiu in care oamenii au fost pusi sa rezolve probleme de matematica intr-un cabinet infuzat cu aroma de rozmarin. Performanta lor a fost mult imbunatatita direct proportional cu cantitatea de compus de rozmarin prezenta in sange.

Rozmarinul in alimentatie

Asta este ceea ce poate face doar mirosul. Dar daca mancam rozmarin? Pana in prezent a existat un singur studiu clinic privind performantele cognitive dupa consumul de rozmarin. Studiul s-a efectuat pe adulti cu o varsta medie de 75 ani. Acestia au primit cate doua cesti de suc de rosii fie cu o lingurinta de rozmarin pudra, fie simplu, fie cu doua lingurite de rozmarin, fie cu o lingura de rozmarin. Ei au primit chiar si pastile false pentru a elimina si mai mult din efectele placebo.

Cercetatorii au descoperit ca doza minima de rozmarin a avut un efect benefic, accelerand viteza de procesare a informatiei. O doza mai mare de rozmarin a scazut insa vigilenta, astfel incat au conchis ca nu este recomandat ca oamenii sa ia suplimente pe baza de plante cu doze mari, fiind mai util sa consume rozmarinul direct in mancare. (Pengelly A, Snow J, Mills SY, Scholey A, Wesnes K, Butler LR. Short-term study on the effects of rosemary on cognitive function in an elderly population. J Med Food. 2012)

Asadar, efectele benefice ale rozmarinului asupra creierului au fost demonstrate de cercetatori, atat prin aromaterapie, cat si prin includerea lui in alimente. Incepe si tu chiar de azi si condimenteaza-ti mancarea de pranz cu o lingurita de rozmarin pudra. Se potriveste cu aproape orice, de la carne la supe si mancaruri de legume.

Click aici daca vrei sa slabesti sau sa inveti sa mananci sanatos!

Ca intotdeauna, astept feedback-ul tau la cristian@kilostop.ro. Daca ti-a placut, da click pe butonul de SHARE de mai jos ca sa-l trimiti si prietenilor tai de pe Facebook.

Multa sanatate si nu uita: mananca variat, nu prea mult, in special vegetale!

Citeşte şi alte articole asemănătoare