Cum te ajută fructele de pădure să eviți bolile cronice

Ne întoarcem astăzi la una dintre cele mai populare teme de pe blog. Cum ne putem îmbunătăți sănătatea, pentru a crește calitatea vieții și a încetini procesul de îmbătrânire? Citește articolul și vei descoperi tot ce știu delicioasele fructe de pădure despre o sănătate de fier și de ce nu, chiar despre tinerețea fără bătrânețe.

Fructele de pădure te protejează împotriva inflamației, diabetului și cancerului

De ce sunt specialiștii interesați de efectele antiinflamatorii ale alimentelor pe care le consumăm? Inflamația este unul dintre factorii care contribuie la dezvoltarea, progresia și agravarea mai multor boli cronice.

Click aici și află cum să mănânci pepene la dietă!

Căpșunile și fructele de pădure conțin substanțe cărora li se datorează pigmentarea în culori vii numite antocianine. Aceste componente sunt recunoscute pentru acțiunea lor antiinflamatoare. Cu alte cuvinte, antocianinele fac posibilă reducerea riscului de boli cronice. (Paredes-lópez O, Cervantes-ceja ML, Vigna-pérez M, Hernández-pérez T, Berries: improving human health and healthy aging, and promoting quality life–a review, „Plant Foods Hum Nutr”, 2010)

Studiile au relevat rolul uimitor pe care îl au căpșunile în regresia leziunilor precanceroase.  „Minunea” se datorează efectului neutralizant asupra genelor responsabile pentru inflamație.

Ce efecte au fructele de pădure împotriva cancerului, diabetului și altor boli cronice

Alte cercetări au arătat că diabeticii care consumă căpșuni timp de 6 săptămâni se bucură de o îmbunătățire a rezultatelor analizelor. Mai mult decât atât, nivelul lor de proteina ​​C-reactivă, un marker al inflamației sistemice, scade cu 18%. Chiar și o singură masă poate fi de ajutor. Dacă cineva mănâncă un mic dejun în mare parte nesănătos, nivelul markerilor inflamatori crește în următoarele șase ore. Însă adăugând numai cinci căpșuni la masă, efectele nocive sunt reduse.

Superputerile smoothie-ului de afine

Un studiu controlat cu placebo a descoperit că smoothie-urile de afine au capacitatea de a dezactiva genele de inflamație. Pentru grupul placebo, a fost măsurată expresia genelor pro-inflamatorii din celulele albe din sânge prelevate de la participanți înainte și după cele șase săptămâni în care au consumat smoothie-uri care li s-a spus că ar conține afine. Rezultatul: nivelul de inflamație a crescut în timp. În cazul grupului celor care au primit smoothie veritabil de afine, expresia genelor inflamatorii a scăzut.

Pe lângă atenuarea inflamației, s-a demonstrat că afinele au fost capabile să reducă semnificativ nivelul radicalilor liberi în fluxul sanguin. Nu a existat nicio schimbare în grupul placebo, dar la ceilalți participanți cantitatea de radicali liberi din sânge a scăzut la jumătate. Așadar, fructele de pădure au puteri antioxidante și antiinflamatorii dovedite. (Joseph SV, Edirisinghe I, Burton-freeman BM, Berries: anti-inflammatory effects in humans, „J Agric Food Chem”, 2014)

Afinele au efecte surprinzătoare asupra recuperării leziunilor

Un alt studiu și-a propus să urmărească efectul consumului de afine și al altor fructe de pădure asupra recuperării unor leziuni musculare datorate exercițiilor fizice necorespunzătoare. Participanții au primit smoothie-uri cu 5 și 10 ore înainte de lezarea produsă de sport și după 12 și 36 de ore de la exercițiile fizice. Unii dintre ei au băut varianta cu fructe de pădure, alții doar suc de mere, o banană, dextroză și vitamina C, pentru a imita numărul de calorii și proprietățile antioxidante ale primului smoothie. â

Chiar și așa, afinele au obținut rezultate mai bune la neutralizarea radicalilor liberi. Fără fructe de pădure, stresul oxidativ crește și rămâne la valori alarmante. Cu fructe de pădure, coboară garantat. Grupul care a consumat smoothie real, nu placebo, și-a recuperat mai rapid forța musculară, astfel încât participanții au putut reveni la programul de antrenament. O zi mai târziu, forța musculară s-a restabilit semnificativ.

Și căpșunile pot diminua durerea și inflamația în cazurile de osteoartrită la genunchi, după cum au arătat studiile. Pacienții cu osteoartrită au primit o cană și jumătate de căpșuni pe zi timp de 12 săptămâni. La finalul perioadei, anumiți markeri inflamatori au scăzut.

Click aici și află ce se întâmplă dacă mănânci afine cu iaurt!

Dar ce s-a întâmplat cu senzațiile de durere care însoțesc această afecțiune? S-au constatat, de asemenea, reduceri semnificative ale durerii constante și durerii intermitente. Așadar, primul studiu clinic dedicat efectelor fructelor de pădure asupra artritei umane a constatat că un simplu adaos al acestora în dietă poate avea un impact pozitiv semnificativ asupra durerii, inflamației și calității generale a vieții.

Începe și tu chiar de azi să incluzi fructele de pădure în meniul zilnic. Îți propun să îți prepari un smoothie delicios pentru micul dejun dintr-un amestec de fructe de pădure și o jumătate de banană sau una întreagă, în funcție de cât de dulce îți dorești să fie licoarea fermecată.

Nu adăuga zahăr, nici măcar miere, iar dacă simți nevoia unui plus la capitolul aromă folosește frunze proaspete de mentă sau busuioc.