Dacă joi ți-am arătat care este rolul laptelui de soia asupra sănătății tale, astăzi vreau să îți atrag atenția asupra unui pericol care te paște de pe rafturile magazinelor.

Cu siguranță ai auzit de multe ori că grăsimile trans sunt dăunătoare pentru sănătate, motiv pentru care încerci să te ferești de ele. Dar dacă le consumi fără să știi?

Citește articolul și descoperă ce sunt grăsimile trans și în ce alimente le poți găsi.

Grăsimile trans – prezente în alimentele tale favorite?

Dacă poate fi ceva mai rău decât zahărul în alimentația ta, acestea sunt grăsimile trans – cele mai rele. O dietă cu adevărat sănătoasă are sub 1% grăsimi trans sau, și mai bine, deloc.

Unde se ascund aceste grăsimi care sunt responsabile pentru o viață mai scurtă și câteva boli mortale? Probabil că și în alimentele tale favorite.

Trans naturale și artificiale

Grăsimile trans în dietă cresc exponențial riscul de boli cardiovasculare, moarte subită și diabet (D. Mozaffarian et al. Trans Fatty Acids and Cardiovascular Disease. New England’s Journal of Medicine, 2006). Tot ele au fost asociate cu un comportament agresiv, nerăbdare și iritabilitate (B. A. Golomb et al. Trans fat consumption and aggression. PLoS ONE 2012).

Click aici dacă vrei să afli care sunt riscurile la care te expune o singură masă bogată în grăsimi!

Grăsimile trans se găsesc în natură într-o singură formă: grăsimi animale. Potrivit bazei oficiale de date a nutrienților USDA (USDA. Fat and Fatty Acid Content of Selected Foods Containing Trans-Fatty Acids ARS. Nutrient Data Laboratory.), brânza, laptele, iaurtul, burgerii, grăsimea de pui, carnea de curcan și hot-dog-ul conțin de la 1 la 5% grăsimi trans. Și acestea sunt la coada clasamentului… De asemenea, cercetătorii au găsit cantități mici de grăsimi trans în uleiuri vegetale nehidrogenate, din cauza dezodorizării cu aburi sau separării în timpul rafinării.

Industria alimentară însă, în marea ei dorință de profit, a găsit o modalitate de a crea sintetic aceste grăsimi toxice prin întărirea uleiului vegetal într-un proces numit hidrogenare, care rearanjează atomii pentru a-i face să se comporte ca grăsimi de origine animală.

Nu este vorba numai de margarină („grăsime vegetală hidrogenată”), ci, practic, dacă te uiți pe etichetă, este vorba despre aproape toate produsele de pe rafturile supermarketurilor, de la biscuiți și chipsuri până la pizza congelată și prăjituri. Scopul producătorilor? Un termen de garanție cât mai mare.

Câtă grăsime trans este permisă?

Să fie câteva procente de grăsimi trans o amenințare pentru sănătate? 1% într-o dietă înseamnă cam 2 g de grăsimi trans. Forul științific cel mai prestigios din SUA, Academia Națională de Științe, a ajuns la concluzia că aportul sigur de grăsimi trans este zero, pentru că „orice creștere a consumului de acizi grași trans crește riscul bolilor de inimă”.

Descoperă aici cum influențează grăsimile refluxul esofagian!

Un alt studiu recent (I. Laake et al. A prospective study of intake of trans-fatty acids from ruminant fat, partially hydrogenated vegetable oils, and marine oils and mortality from CVD. British Journal of Nutrition 2012) arată că, indiferent de sursă – animală sau industrială, grăsimea trans crește riscul bolilor cardiovasculare, mai ales la femei. Să rămânem, așadar, la zero.

Grăsimile trans îți pot frânge inima. La propriu! Singura limită acceptată ca sigură de specialiștii din domeniu este zero.

Evită grăsimile animale și citește cu atenție etichetele produselor pe care le cumperi, ca să nu consumi grăsimi trans industriale fără să știi. Toleranța inimii tale la asemenea „tratații” este zero.

Click aici dacă vrei să slăbești sau să înveți să mănânci sănătos!

Ca întotdeauna, aștept feedback-ul tău la cristian@kilostop.ro sau prin Reply la acest e-mail. Iar dacă ți-a plăcut, trimite mail-ul și prietenilor.

Multă sănătate și nu uita: mănâncă variat, nu prea mult, în special vegetale!