După ce am încheiat articolul de săptămâna trecută îndemnându-te să consumi mai multe vegetale și legume-boabe pentru echilibrarea florei intestinale, a glicemiei și a secreției de insulină, și astăzi mențin aceeași direcție, continuând să deconspir beneficiile diverselor legume.

Citește articolul și descoperă unul dintre atuurile fantastice ale sfeclei roșii!

Sfecla roșie: campioană la proba de eficiență sportivă

Sfecla roșie este o legumă ieftină și sănătoasă pe care o găsești cu ușurință în acest sezon în lăzile producătorilor locali din piață sau în raioanele de fructe și legume din supermarketuri. Dacă obișnuiești să alergi pe bandă la sală sau dacă îți place să faci mișcare în aer liber, dă chiar acum o fugă și cumpără-ți un kilogram de sfeclă roșie. Pe locuri, fiți gata… consumul de sfeclă roșie îmbunătățește semnificativ performanțele sportive!

Iată scenariul conform căruia s-a desfășurat un studiu recent pe această temă: două grupuri mixte de bărbați și femei cu o bună condiție fizică au primit câte un „booster” cu 75 de minute înainte de a alerga 5 kilometri. Unora dintre ei li s-a oferit o ceașcă și jumătate de sfeclă coaptă, iar celorlalți fructe de pădure, cu mențiunea că aceste gustări le vor ușura misiunea. Ambele grupuri au evoluat la fel în prima parte a traseului, dar, pe parcursul ultimului kilometru și jumătate, grupul care a primit sfeclă roșie a alergat mai repede, fără să se înregistreze însă modificări ale ritmului cardiac. Membrii acestui grup au și raportat la final că se simt mai puțin obosiți decât cei din grupul „placebo”, care, deși se așteptau la îmbunătățirea performanțelor în urma consumului de fructe de pădure, nu au resimțit aceleași beneficii. (M Murphy, K Eliot, R M Heuertz, E Weiss. Whole beetroot consumption acutely improves running performance. J Acad Nutr Diet. 2012).

Nici sucul de sfeclă nu este mai prejos

O cantitate mică de suc de sfeclă le-a permis scafandrilor care practică scufundările libere (fără tub de oxigen) să își țină respirația mai mult de 4 minute, sau cu aproximativ jumătate de minut mai mult decât de obicei. (H K Engan, A M Jones, F Ehrenberg, E Schagatay, Acute dietary nitrate supplementation improves dry static apnea performance, „Respir Physiol Neurobiol.” 2012). Și alte studii au demonstrat că, în urma consumului de suc de sfeclă, crește eficiența musculară, ceea ce le permite sportivilor să își facă exercițiile cu o intensitate sporită sau să alerge cu o viteză mai mare, folosind însă aceeași cantitate de oxigen. Cu alte cuvinte, sfecla i-a ajutat să facă performanță fără costul oboselii. (A M Jones. Influence of dietary nitrate on the physiological determinants of exercise performance: a critical review, „Appl Physiol Nutr Metab.”, 2014). Deși majoritatea cercetărilor au luat în calcul bărbații, studiile care au testat aceste teorii pe femei au ajuns la aceleași rezultate: sucul de sfeclă favorizează aceleași performanțe ca înainte, doar că prin mai puțin efort. (V Bond Jr, B H Curry, R G Adams, R M Millis, G E Haddad, Cardiorespiratory function associated with dietary nitrate supplementation, „Appl Physiol Nutr Metab.”, 2014).

În căutarea alternativelor

Responsabili pentru aceste performanțe sunt nitrații, substanțe prezente în mod special în legumele cu frunze verzi și în sfeclă, care desăvârșesc activitatea centralelor electrice din celulele noastre, reducând consumul de oxigen din timpul exercițiilor fizice. Te-ai putea gândi că ar fi mai ușor să apelezi la un supliment alimentar pe bază de nitrați ca alternativă mai rapidă la consumul de legume proaspete, dar ține cont de faptul că cercetătorii au ajuns la concluzia că, deși pot produce aceleași efecte pozitive, sursele non-vegetale de nitrați au efecte dăunătoare asupra sănătății pe termen lung.

Dovezile copleșitoare vizează legumele în stare naturală, deci, dacă vrei să îți îmbunătățești performanțele fizice sau dacă îți dorești să te bucuri de un tonus mai bun în general, ia-ți cantitatea necesară de nitrați din legume.

Așa că începe și tu chiar de azi să mănânci salată de sfeclă roșie coaptă cu zeamă de lămâie sau supă-cremă de sfeclă fără adaos de ulei sau smântână, dar cu condimente din plin. Bea un pahar cu suc de sfeclă și morcov cu o oră înainte să îți începi exercițiile!

Click aici dacă vrei să slăbești sau să înveți să mănânci sănătos!

Ca întotdeauna, aștept feedback-ul tău la cristian@kilostop.ro. Dacă ți-a plăcut, dă click pe butonul de SHARE de mai jos ca să-l trimiți și prietenilor tăi de pe Facebook.

Multă sănătate și nu uita: mănâncă variat, nu prea mult, în special vegetale!