Saptamana trecuta am fost sa aflu ultimele noutati in tratamentul obezitatii la Congresul European de Obezitate, Praga 2015. Imi pare rau ca am ratat emailul de joi. Te voi tine la curent cu ce am aflat util la Congres.

In unul din emailurile trecute iti povesteam despre alimentul care iti protejeaza ficatul. Azi vreau sa iti vorbesc despre zahar si despre efectele lui asupra ficatului.

Te-ai intrebat cat zahar poti manca zilnic fara sa iti pui sanatatea in pericol?

Citeste articolul si afla raspunsul.

Zaharul – de la calorii goale la efecte daunatoare

Zaharul este considerat „aliment de baza” si este tratat ca atare pe rafturile supermarketurilor, desi toata lumea stie sau intuieste ca dauneaza grav sanatatii, mai ales in exces.

Dar unde este limita? La ce cantitate se transforma zaharul din placere cu calorii goale la factor daunator pentru intregul organism?

Consum mai mare – mai multe boli cronice

Desi este direct asociat cu obeziatatea, diabetul si alte boli cronice, consumul de zahar industrial este in continua crestere. Conform statisticilor oficiale, consumul global total de zahar a crescut de la 154 milioane de tone in 2010 la 171 milioane de tone in 2014.

Chiar si cercetatorii platiti de Compania Coca-Cola recunosc ca zaharul inseamna calorii goale, care nu contin microelemente esentiale si ca efectele negative ale zaharului asupra sanatatii sunt subestimate (R Kahn, J L Sievenpiper. Dietary sugar and body weight: have we reached a crisis in the epidemic of obesity and diabetes? Diabetes Care. 2014).

Asadar, caloriile din zahar nu sunt doar „goale”. Un numar tot mai mare de dovezi stiintifice arata ca zaharul industrial in toate formele sale, adaugat la produse alimentare si bauturi poate declansa procese care duc la toxicitate hepatica, diabet si alte boli cronice, mai ales cardiovasculare (R H Lustig et al. Public health: The toxic truth about sugar. Nature, 2012).

Zaharul industrial actioneaza ca un fascicul laser asupra ficatului, crescand astfel riscul de ficat gras, o boala ce a devenit, la nivel mondial, o problema de sanatate publica in ultimele 3 decenii (M K Hellerstein. Mitigating factors and metabolic mechanisms in fructose-induced nonalcoholic fatty liver disease: the next challenge. American Journal of Clinical Nutrition, 2012).

Ce recomanda autoritatile in nutritie?

Autoritatile mondiale in nutritie si-au schimbat demult recomandarile privind zaharul. American Heart Association recomanda femeilor sub 100 de calorii/zi din zaharuri (o cutie de suc, spre exemplu sau o prajitura minuscula), iar barbatilor 150 de calorii/zi, cu alcoolul inclus (R K Johnson et al. Dietary sugars intake and cardiovascular health: a scientific statement from the American Heart Association. Circulation, 2009).

Mai recent, Organizatia Mondiala a Sanatatii a sugerat restrictionarea zaharului industrial la sub 5% din totalul zilnic de calorii, adica aproximativ 6 linguri de zahar, cantitate care pentru silueta subtire este enorma (B Owens. Storm brewing over WHO sugar proposal. Nature, 2014)!

Nu exista o limita inferioara pentru consumul de zahar care sa garanteze pastrarea sanatatii si siluetei. Recomandarea tuturor nutritionistilor din lume, mai ales daca vrei sa slabesti, este sa-l elimini definitiv din dieta si sa apelezi la fructe si indulcitori sanatosi cand ai pofta de dulce.

Incepe de azi si bea cafeaua sau ceaiul fara zahar sau cu indulcitori sanatosi. Si inlocuieste biscuitii cu o banana sau 2 smochine.

Click aici daca vrei sa slabesti sau sa inveti sa mananci sanatos!

Ca intotdeauna, astept feedback-ul tau la cristian@kilostop.ro sau prin Reply la acest e-mail. Iar daca ti-a placut, trimite mail-ul si prietenilor.

Multa sanatate si nu uita: mananca variat, nu prea mult, in special vegetale!