În articolul anterior am vorbit despre Alzheimer. Astăzi vin însă cu o altă propunere și anume să analizăm efectele pe termen lung a ceea ce mâncăm asupra sănătății cerebrale.

Citește articolul pentru a descoperi ce vitamine ajută la funcționarea optimă a creierului.

3 vitamine-cheie în prevenirea demenței și a bolii Alzheimer

Pe măsură ce înaintăm în vârstă, funcțiile creierului încetinesc. Declinul este mult mai accelerat la pacienții care suferă de Alzheimer, dar nu îi ocolește nici pe cei afectați de o formă incipientă de insuficiență cognitivă. S-a demonstrat însă că vitaminele din clasa B au capacitatea extraordinară de a reduce viteza atrofiei cerebrale în cazul persoanelor cu insuficiență cognitivă ușoară. Cea mai mare miză este tratarea bolii în acest stadiu, înainte de a evolua către Alzheimer.

În cadrul mai multor studii, cercetătorii le-au oferit pacienților vitamine din clasa B. Așa s-a constatat că un astfel de tratament poate încetini semnificativ ritmul degradării cognitive. Acidul folic, vitamina B12 și vitamina B6 sunt cele 3 vitamine care pot preveni și încetini declinul cognitiv, demența sau chiar boala Alzheimer. (A D Smith, S M Smith, C A de Jager, P Whitbread, C Johnston, G Agacinski, A Oulhaj, K M Bradley, R Jacoby, H Refsum, Homocysteine-lowering by B vitamins slows the rate of accelerated brain atrophy in mild cognitive impairment: a randomized controlled trial, „PLoS One”, 2010.)

Homocisteina: toxina care amenință buna funcționare a creierului

Homocisteina este un produs de fragmentare a metioninei, care provine în majoritatea cazurilor din proteine ​​animale. Dacă te hrănești cu slănină și ouă la micul dejun și o friptură la cină, valoarea homocisteinei în sânge crește exponențial. Mai multe studii au raportat concentrații mari de homocisteină în sângele pacienților cu Alzheimer. Un număr important de astfel de cazuri au fost chiar atribuite creșterii nivelului de homocisteină. (A H Ford, O P Almeida, Effect of homocysteine lowering treatment on cognitive function: a systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials, „J Alzheimers Dis.”, 2012.)

Se consideră că această toxină provoacă leziuni cerebrale chiar și la persoanele fără predispoziție genetică, jucând un rol activ în afectarea creierului și în declinul cognitiv. Așadar, homocisteina este un factor de risc puternic pentru dezvoltarea demenței și a bolii Alzheimer. Valorile de peste 14 μmol/L  sunt asociate cu dublarea riscului.

Nefiind disponibil un tratament eficient pentru Alzheimer, soluția rămâne încercarea de a controla factorii de risc, ceea ce ar putea preveni milioane de cazuri de îmbolnăvire. Cu cât mai devreme putem încetini sau opri acest proces, cu atât mai bine. (R Brookmeyer, E Johnson, K Ziegler-Graham, H M Arrighi, Forecasting the global burden of Alzheimer’s disease, „Alzheimers Dement.”, 2007.)

Vitaminele din clasa B: dietă echilibrată și suplimente la nevoie

Cercetările au arătat că tratamentul cu vitaminele din clasa B reduce cu până la șapte ori atrofia creierului în zonele vulnerabile pentru Alzheimer. Dar s-a demonstrat de asemenea și scăderea rapidă și semnificativă a homocisteinei fără nici o pastilă sau suplimente. Cum este posibil? Dietele bazate pe plante contribuie la atingerea unor niveluri mai mici de homocisteină.

Concret, o astfel de dietă sănătoasă poate favoriza scăderea nivelului de homocisteină cu 20% în numai o săptămână. Cercetătorii sugerează că meritul le poate aparține fibrelor: fiecare gram de fibre din consumul zilnic poate crește nivelul de acid folic din sânge cu aproape 2%. Acest fapt se datorează probabil creșterii producției de vitamine cu ajutorul bacteriilor intestinale prietenoase, alimentate de o dietă corespunzătoare.

În general, majoritatea oamenilor obțin suficiente cantități de B12 și B6, dar, de cele mai multe ori, nu au destul acid folic, care se găsește concentrat în fasole și în legumele cu frunze verzi. Pe de altă parte, cei care au ales o dietă vegană se confruntă cu hiperhomocisteinemie (prea multă homocisteină în sânge) din cauza nivelurilor scăzute de B12. Soluția este suplimentarea cu B12 sau consumul mai multor alimente bogate în B12. Odată ce au bifat această recomandare, veganii se pot bucura pe deplin de beneficiile dietei lor pe bază de plante.

Începe chiar de astăzi să sporești cantitatea de legume cu frunze verzi pe care o consumi zilnic. Fă-ți o salată de spanac cu lămâie și mănânc-o la prânz alături de o porție de paste integrale cu legume.

Click aici dacă vrei să slăbești sau să înveți să mănânci sănătos!

Ca întotdeauna, aștept feedback-ul tău la cristian@kilostop.ro. Dacă ți-a plăcut, dă click pe butonul de SHARE de mai jos ca să-l trimiți și prietenilor tăi de pe Facebook.

Multă sănătate și nu uita: mănâncă variat, nu prea mult, în special vegetale!