Data trecută am discutat despre impactul pozitiv al hidratării corecte asupra corpului și stării tale de spirit. Îți propun să ne întoarcem acum la seria de articole dedicate alimentelor și obiceiurilor recomandate în prevenirea și tratarea celei mai înspăimântătoare afecțiuni a vremurilor noastre. Îți reamintesc că împreună am descoperit că sucul de roșii este indicat în cazurile de cancer de prostată, iar mișcarea reprezintă un element cheie în lupta cu cancerul de sân.

Citește articolul pentru a afla care sunt beneficiile demonstrate științific ale pâinii de secară în lupta cu cancerul.

Pâinea de secară acționează ca un scut împotriva cancerului

O multitudine de studii au arătat efectele impresionante ale semințelor de in în cazurile de cancer de prostată sau cancer de sân, efecte datorate lignanilor din compoziția acestora. Lignanii sunt o categorie de compuși vegetali prezenți în semințele de in și de susan în cele mai mari cantități, dar și în vinul roșu, în cerealele integrale sau în legumele crucifere. Pentru că mâncăm cu mai mare ușurință cereale decât semințe, iar dintre toate boabele consumate de om secara se distinge prin cea mai mare concentrație de lignani, cercetătorii din domeniul nutriției au testat impactul acesteia asupra organismului uman. (Rye, lignans and human health, G Hallmans, J Z Zhang, E Lundin, P Stattin, A Johansson, I Johansson, K Hulten, A Winkvist, P Aman, P Lenner H Adlercreutz, „Proc Nutr Soc.”, 2003.)

În primă fază, au verificat valorile lignanilor din fluxul sanguin al femeilor care consumă cu regularitate secară și s-a constatat că riscul de a dezvolta cancer mamar este cu 50% mai mic decât în cazul femeilor cu niveluri scăzute de lignani. Dar, pentru că lignanii se găsesc și în alte alimente și nu s-a putut confirma exact sursa protecției anti-cancer, cercetările s-au extins.

Influența pozitivă a fitonutrienților din boabele integrale

Așadar, au fost măsurate valorile fitonutrienților prezenți cu predilecție în boabele integrale. În organismul femeilor cu cancer mamar s-au găsit cantități mult mai mici decât la cele care nu suferă de această boală. Concluzia: doamnele care consumă semnificativ mai puține cereale integrale se expun riscului de cancer mamar. (Can rye intake decrease risk of human breast cancer? H Adlercreutz, „Food Nutr Res.”, 2010.)

De asemenea, cercetătorii au analizat consumul zilnic de secară în timpul copilăriei și adolescenței la băieți, pornind de la ideea că primele două decenii ale vieții pot fi cele mai importante pentru stabilirea modelului de dezvoltare a cancerului de prostată în viața de adult. Rezultatul: cei care au mâncat zilnic pâine de secară în prima parte a vieții au atins doar jumătate din cotele de cancer de prostată la care au ajuns bărbații care nu au avut acest obicei. (Rye bread consumption in early life and reduced risk of advanced prostate cancer, J E Torfadottir, U A Valdimarsdottir, L Mucci, M Stampfer, J L Kasperzyk, K Fall, L Tryggvadottir, T Aspelund, O Lafsson, T B Harris, E Jonosson, H TUlinius, H O Adami, V Gudnason, L Steingrimsdottir, „Cancer Causes Control”, 2012.)

Această constatare este cu siguranță utilă pentru modul în care ar trebui să ne hrănim copiii, dar îți propun să descoperim ce schimbări putem face în dietă și noi, ca adulți.

Pâinea de secară versus pâinea din făină de grâu

Cercetătorii au lucrat cu două grupuri separate de bărbați care se confruntă cu cancer de prostată: un grup a primit o cantitate impresionantă de pâine de secară, în timp ce celălalt a primit pâine din făină de grâu, bogată în fibre, dar săracă în lignani. După 3 săptămâni de consum de pâine, s-au prelevat probe pentru biopsie din tumorile participanților la studiu și au fost numărate celulele canceroase distruse în această perioadă. Nu a existat nicio schimbare în evoluția celulelor canceroase din grupul cu pâine de grâu, în schimb s-a constatat o creștere cu 180% a numărului de celule canceroase ucise în grupul cu pâinea de secară.

Fă și tu chiar de azi o schimbare în dieta ta, înlocuind pâinea albă cu pâine din făină de secară. De asemenea, adaugă câte o linguriță de semințe de in în salata ta preferată și te vei bucura atât de fibre de cea mai bună calitate, cât și de o cantitate considerabilă de lignani în dietă, cu avantaje dovedite pentru reducerea riscurilor de a dezvolta cancer.

Click aici dacă vrei să slăbești sau să înveți să mănânci sănătos!

Ca întotdeauna, aștept feedback-ul tău la cristian@kilostop.ro. Dacă ți-a plăcut, dă click pe butonul de SHARE de mai jos ca să-l trimiți și prietenilor tăi de pe Facebook.

Multă sănătate și nu uita: mănâncă variat, nu prea mult, în special vegetale!