Te-ai întrebat dacă există vreo metodă care să te facă să mănânci puțin dar să te simți sătul/ă? Ei bine, oamenii de știință au descoperit-o.

Citește articolul și vezi cum să mănânci pentru un maximum de sațietate.

Smoothie, supă sau salată? Ce este mai sățios?

În anii 2000 studiile au arătat că organismul nostru “nu citește” caloriile lichide (zahărul) din sucuri la fel ca pe cele din hrana solidă, apetitul rămâne același, prin urmare ne îngrășăm. Apoi au descoperit că salata de fructe e mai sățioasă decât un smoothie…

Cu toate acestea, studii recente arată că supele cremă sunt mai sățioase decât aceleași ingrediente consumate în stare solidă… Așadar, cum mâncăm să ne săturăm mai repede?

Salată versus smoothie

Problema studiilor care comparau mâncarea era că foloseau alimente din ingrediente diferite, precum jeleurile versus sucurile acidulate sau sucul de fructe versus tărâțele de ovăz cu afine (DP DiMeglio, R D Mattes. Liquid versus solid carbohydrate: effects on food intake and body weight. International Journal of Obesity and Related Metabolism Disorders. 2000)

Click aici și află cum să „păcălești” foamea!

O comparație corectă solid versus lichid trebuie să folosească aceleași alimente în două forme diferite. Un studiu mai recent a comparat o salată de fructe cu un smoothie, ambele făcute din aceleași ingrediente: mere, caise și banane. Participanții au declarat că s-au simțit mai sătui când au consumat aceeași hrană în forma ei naturală (M J Martens, MS Westerterp-Plantenga. Mode of consumption plays a role in alleviating hunger and thirst. Obesity. 2012).

Care este explicația logică? Mestecatul transmite creierului semnalul sațietății, iar cei care mestecă mai mult fiecare îmbucătură mănâncă de fapt cu circa o treime mai puțin. Iar smoothie-ul se înghite, nu se mestecă, așadar creierul nu primește semnalul dorit (H J Smit et al. Does prolonged chewing reduce food intake? Fletcherism revisited. Appetite. 2011).

Paradoxul supei

Cu toată această logică științifică, supa cremă (un fel de smoothie fierbinte din legume) vine cu o mare surpriză. Paradoxal, este mai sățioasă decât legumele în formă solidă (A Stafleu et al. Texture and diet related behavior: A focus on satiety and satiation. Handbook of Behavior, Food and Nutrition, 2011).

Vezi aici ce fruct este și sățios și sănătos!

Cum se explică paradoxul sațietății supei? Să fie legumele? Nu neaparat! Un studiu cu supă de mere a arătat că supa s-a dovedit la fel de sățioasă ca fructul natural și, în plus, a scăzut aportul caloric total al zilei respective (R Mattes. Soup and satiety. Physiology & Behaviour, 2005)!

Să fie timpul? Din fericire, studiul amintit din 2012 a avut și un al treilea grup, care nu a băut smoothie-ul, ci l-a mâncat cu lingura dintr-un bol, ca pe o supă, ceea ce s-a dovedit la fel de sățios ca fructele întregi… Așadar, singurul motiv pentru care smoothie-urile nu sunt la fel de sățioase ca supa este că le bem prea repede!

Cum mănânci contează la fel de mult ca ceea ce mănânci. Fie că mănânci salată, supă sau smoothie (toate făcute de tine, din ingrediente sănătoase), savurează pe îndelete! Creierul este cel mai important jucător în sațietate și trebuie să primească semnalul “oprește-te”.

Fă-ți chiar azi o supă cremă portocalie din dovleac, morcov și păstârnac și savureaz-o cu lingurița la prânz sau la cină! Vei vedea că apetitul nu te va mai chinui o vreme…

Ca întotdeauna, aștept feedback-ul tău la cristian@kilostop.ro. Dacă ți-a plăcut, dă click pe butonul de SHARE de mai jos ca să-l trimiți și prietenilor tăi de pe Facebook.

Multă sănătate și nu uita: mănâncă variat, nu prea mult, în special vegetale!

Distribuie articolul: