Da, exista un secret care sa te mentina sanatos si viguros pana la adanci batraneti! Iar el consta in ceea ce mananci. Si nu o spun eu, ci studiile care au aratat ca exista alimente care te omoara si alimente care iti aduc o sanatate de fier, precum ciupercile despre care iti vorbeam marti.

Citeste articolul si descopera care alimente sunt nocive si care sunt sanatoase.

Care sunt cele mai sanatoase alimente?

Ce sa mancam ca sa nu ne imbolnavim? E o intrebare fireasca pentru oricine vrea sa fie sanatos. Raspunsul il intuim cu totii, insa stiinta ne ofera raspunsuri clare in acest sens, aratand cu precizie care sunt alimentele care ne feresc de boli, dar si pe cele care reusesc in cele din urma sa ne omoare (si cum o fac).

Cele mai nocive alimente

Cele mai recente recomandari alimentare facute americanilor dateaza de acum 5 ani, insa pericolele nu s-au schimbat de atunci. Pe baza criteriului de baza propus (boala versus sanatate), sa vedem care sunt cele mai sanatoase si cele mai nesanatoase alimente (NA. Dietary Guidelines for Americans 2010. U.S. Department of Agriculture and Health and Human Resources).

Componentele alimentare ce trebuie reduse ca fiind cele mai periculoase pentru sanatate sunt zaharul, sarea, colesterolul alimentar, grasimile saturate si trans. In mod similar, exista si un capitol care spune ce nutrienti sa consumam mai mult (in principiu cam toate vitaminele si mineralele), pentru ca exista carente serioase…

Aflam ca in ceea ce priveste zaharul, cele mai nocive sunt sucurile din comert, deserturile pe baza de faina, bauturile energizante, inghetata si bomboanele. In ceea ce priveste densitatea calorica, uleiurile, mai ales in prajeli si deserturi, sunt cele mai dense, urmate de nuci si semninte (sanatoase in cantitati mici), carne procesata, snackuri si sucuri. La americani, top 5 al surselor de calorii este urmatorul: deserturi, paine, pui, sucuri acidulate si pizza. Iti suna familiar? Ai zice ca e un top romanesc…

Sursele cele mai bogate in colesterol sunt ouale, dulciurile si carnea, chiar si cea de pui. In ceea ce priveste sarea, cele mai ridicate valori le au carnea procesata, snackurile, painea si pizza. Cele mai multe grasimi, naturale sau artificiale, le gasim in dulciuri, biscuiti, placinte, cu locul intai ocupat de margarina (trans) si carnea grasa (saturate).

Cele mai sanatoase alimente

Ca sa nu ne ingrasam, avem la dispozitie in jur de 2000 calorii, care ar trebui sa contina toate vitaminele si mineralele necesare zilinc. Asadar, alimentele cele mai bogate in nutrienti si cu numar mic sau rezonabil de calorii sunt cele mai sanatoase: alimentele neprelucrate, nerafinate obtinute din plante, care nu au “componente ce promoveaza boli”. Legumele, leguminoasele, fructele, nucile, semintele si cerealele integrale contin nu numai fibre, vitamine si minerale esentiale, ci si sute de fitonutrienti care ne protejeaza impotriva cancerului, bolilor de inima, osteoporoze si altor afectiuni cronice.

Acesti fitonutrienti din vegetale lipsesc din alimentele procesate si de origine animala, la care lipsa nutrientilor ce promoveaza sanatatea poate fi agravata de prezenta compusilor ce promoveaza boli. Mai mult, persoanele care au o dieta bazata pe vegetale tind sa nu aiba carente vitaminice sau minerale, ci o greutate ideala si o stare buna de sanatate. Cu cat mai multe vegetale, cu atat mai bine (Clarys et al. Comparison of Nutritional Quality of the Vegan, Vegetarian, Semi-Vegetarian, Pesco-Vegetarian and Omnivorous Diet. Nutrients. 2014).

In concluzie, nicio masa fara vegetale! Alimentele pe care ni le daruieste natura sunt surse de nutrienti ce nu pot fi inlocuiti cu nimic din ceea ce ne ofera animalele sau a creat omul. Sunt singurele care ne protejeaza de boli si ne mentin sanatatea pana la adanci batraneti.

Click aici daca vrei sa slabesti sau sa inveti sa mananci sanatos!

Ca intotdeauna, astept feedback-ul tau la cristian@kilostop.ro, iar daca ti-a placut, trimite acest articol si prietenilor.

Multa sanatate si nu uita: mananca variat, nu prea mult, in special vegetale!

Distribuie articolul: