După o serie de articole dedicate prevenirii diverselor tipuri de cancer sau boli digestive cu ajutorul unor alimente-minune, astăzi m-am oprit la un condiment la fel de surprinzător datorită efectelor sale benefice demonstrate științific.

Citește articolul pentru a descoperi cum poate influența turmericul activitatea sistemului cardiovascular.

Turmericul egalează efectul exercițiilor fizice asupra inimii și vaselor de sânge

Curcuma Longa este o plantă înrudită cu ghimbirul, din a cărei rădăcină se obține, prin măcinare, pudra de culoare galben intens pe care o cunoaștem sub denumirea de turmeric sau curcumă. În India, Curcuma Longa a acumulat o tradiție în alimentație și medicină naturistă de peste 4.000 de ani; de asemenea, se cultivă în Japonia, China, Indonezia sau Taiwan. Cred că turmericul îți este cunoscut mai degrabă ca ingredient-cheie al prafului de curry. Pe lângă aroma exotică pe care o conferă orezului și altor mâncăruri orientale, acest condiment și-a câștigat și un important renume de substanță cu proprietăți antioxidante și antiinflamatoare.

Cercetătorii din Japonia au comparat recent efectul exercițiilor fizice asupra vaselor de sânge cu cel al curcuminei, pigmentul galben din turmeric. Mai exact: o linguriță de turmeric pe zi, timp de 8 săptămâni, a egalat beneficiile a 30-60 de minute de exerciții aerobice zilnice.

Sănătatea vaselor de sânge

Endoteliul, căptușeala interioară a vaselor noastre de sânge, are un rol extrem de complex: controlează subțierea sau îngroșarea sângelui și eliberarea hormonilor. Practic, endoteliul poate fi considerat cel mai vast component al sistemului endocrin. Pentru că endoteliul este extrem de activ metabolic, manifestă o sensibilitate crescută la oxidare și inflamație. Disfuncția endotelială poate determina apariția bolilor de inimă sau a accidentelor vasculare cerebrale. Un studiu care a analizat hemodinamica centrală arterială a ajuns la concluzia că, dacă endoteliul nostru este afectat, starea generală a arterelor se înrăutățește, ceea ce influențează capacitatea inimii de a pompa sângele. (Endothelial dysfunction: are we ready to heed the vasculature’s early-warning signal?, H Strijdom, „Cardiovasc J Afr.”, 2012.)

În situații legate de oxidare și inflamație, fructele și legumele au un aport important. Fiecare porție zilnică de fructe sau legume a fost asociată cu o îmbunătățire cu 6% a funcției endoteliale. Aceste rezultate nu indică acțiunea unui unic micronutrient magic, ci efectele sinergice ale tuturor componentelor din vegetale. (Dietary intake of fruits and vegetables improves microvascular function in hypertensive subjects in a dose-dependent manner, D O McCall, C P McGartland, M C McKinley, C C Patterson, P Sharpe, D R McCance, I S Young, J V Woodside, „Circulation.”, 2009.)

Efectele activității fizice și ale turmericului asupra vaselor de sânge

Cercetătorii au încercat să descopere ce tip de exerciții fizice susține cel mai mult funcția endotelială. Pacienții au fost organizați în patru grupuri: exerciții aerobice (ciclism pentru o oră pe zi), exerciții de forță și rezistență (folosind greutăți și benzi elastice), ambele sau nici una. Concluzia: endoteliul nu simte dacă suntem pe bicicletă sau dacă ridicăm greutăți, atât timp cât facem mișcare în mod regulat. Dacă oprim programul de exerciții, funcția endotelială este afectată.

Pe lângă exercițiile fizice, studiile au arătat că și consumul de curcumină sporește semnificativ funcția endotelială. Mai mult decât atât, amploarea îmbunătățirii obținute prin tratamentul cu curcumină a fost comparabilă cu cea obținută prin exerciții fizice. Prin urmare, ingestia regulată de curcumină ar putea fi o măsură preventivă cât se poate de validă împotriva bolilor cardiovasculare. În plus, rezultatele sugerează că turmericul poate reprezenta un potențial tratament alternativ pentru pacienții care nu au capacitatea fizică de a face mișcare susținută. (Curcumin ingestion and exercise training improve vascular endothelial function in postmenopausal women, N Akazawa, Y Choi, A Miyaki, Y Tanabe, J Sugawara, R Ajisaka, S Maeda, „Nutr Res.”, 2012.)

Pentru că ne dorim atât hrană sănătoasă, cât și beneficiile ample ale mișcării, recomandarea este să îmbinăm exercițiul fizic regulat cu consumul zilnic de turmeric.

Începe chiar de astăzi să pui o linguriță de turmeric în orezul fiert, în salatele de legume sau în vasul cu legume preparate la cuptor și nu uita să introduci cel puțin 30 de minute de mișcare pe zi în programul tău. Poți alege mersul pe jos, alergatul, dansul, gimnastica sau orice tip de activitate fizică îți face plăcere.

Click aici dacă vrei să slăbești sau să înveți să mănânci sănătos!

Ca întotdeauna, aștept feedback-ul tău la cristian@kilostop.ro. Dacă ți-a plăcut, dă click pe butonul de SHARE de mai jos ca să-l trimiți și prietenilor tăi de pe Facebook.

Multă sănătate și nu uita: mănâncă variat, nu prea mult, în special vegetale!

Distribuie articolul: