După ce am constatat care sunt beneficiile consumului de avocado, astăzi îți propun să discutăm despre efectele altor fructe asupra organismului uman. Sunt micuțe, rotunde, albastru-violet și pline de surprize plăcute.

Citește articolul pentru a descoperi cum poate contribui o dietă bazată pe vegetale la sănătatea arterelor tale.

Afinele îmbunătățesc considerabil funcția arterială și imunitatea

Cercetătorii au analizat modul în care substanțele nutritive din afine acționează în corpul uman. În primul rând, aceste fructe de pădure s-au dovedit a avea o influență pozitivă asupra arterelor. Concret, participă la menținerea elasticității acestora, oprind rigidizarea lor și prevenind deci disfuncțiile arteriale. Mai mult decât atât, afinele amplifică activitatea anticorpilor, prima linie de apărare a organismului împotriva infecțiilor virale și a cancerului.

Descoperă aici care sunt mai eficiente împotriva cancerului: fructele sau legumele!

Dar cu adevărat surprinzător este modul în care se produc aceste efecte uimitoare. Antocianinele sunt pigmenții albaștri din afine, ingredientele lor active. Oamenii de știință s-au întrebat cum acționează acestea, câtă vreme nu pot fi detectate în sistemul nostru în urma analizelor de laborator. Apelând la cromatograme au putut verifica aspectul sângelui în funcție de nuanțele care îl compun. Înainte de a consuma afine, nu apare niciun semn al pigmenților-minune. După o oră de la consum, încep să se ivească primele semne, iar după câteva ore se intensifică.

Oricum, la nivelul de vârf pot fi identificate numai a miliarda parte dintr-un gram de antocianine la un mililitru de sânge. Influența lor nu se face resimțită datorită faptului că sunt extrem de puternice la concentrații foarte scăzute, ci datorită biodisponibilității crescute.  (Rodriguez-Mateos A, Del Pino-García R, George TW, Vidal-Diez A, Heiss C, Spencer JP, Impact of processing on the bioavailability and vascular effects of blueberry (poly)phenols, „Mol Nutr Food Res”, 2014.)

Pentru a le studia traseul prin corpul uman, cercetătorii au decis să eticheteze radioactiv antocianinele. Așa au aflat că pigmenții din afine sunt metabolizați de ficatul și de microbiomul nostru (totalitatea bacteriilor bune din intestine). După aceea, sunt absorbiți în tot sistemul. Impactul pozitiv nu se simte numai la scurt timp de la consum, ci este posibil ca și o zi mai târziu să ne bucurăm în continuare de beneficiile acestor fructe de pădure. Esențial este să reținem că afinele hrănesc bacteriile bune din organism; este ca și cum am lua un probiotic natural.

Cum și câte afine trebuie să mănânci ca să conteze pentru organism

Cercetătorii au comparat reacțiile a două grupuri de oameni cărora le-au servit băuturi de culoarea afinelor. Unii au primit un lichid care imita sucul de afine prin culoare și gust, pentru a controla efectul placebo. Celălalt grup a primit o băutură preparată din pulbere de afine congelate. Inițial, aceasta reprezenta echivalentul a trei sferturi de cană de afine sălbatice. Au testat apoi efectul echivalentului unei căni și jumătate, a unei căni și trei sferturi, apoi a trei și a patru căni de afine.

În corpul celor care au băut lichidul placebo nu s-a produs nicio modificare. Cei care au consumat echivalentul unei căni și trei sferturi de afine naturale au manifestat însă, în numai o oră de la administrare, o îmbunătățire a funcției arteriale. Cercetătorii au putut să tragă niște concluzii cu privire la cantitatea de afine necesară pentru a provoca aceste efecte. Mai puțin de o cană este OK, dar ideal este să mâncăm între una și două căni de afine. Nu există niciun beneficiu în plus pentru o cantitate mai mare consumată la o singură masă.

Te întrebi poate dacă veștile bune rămân valabile în cazul afinelor preparate termic. De pildă, știm cu toții cât de delicioase pot fi plăcintele sau brioșele cu afine. Studiile au înregistrat aceeași remarcabilă îmbunătățire a funcției arteriale după consumul preparatelor pe bază de fructe de pădure. Cu o singură observație: efectele se cunosc cu o oră mai târziu decât în cazul sucului de afine, din cauză că alimentele solide se digeră puțin mai lent.

Efectul afinelor asupra arterelor celor care fumează

Este suficient să fumezi o singură țigară pentru ca elasticitatea arterelor tale să se diminueze cu 25% în următoarele două ore. Cercetătorii au decis să pună la încercare abilitatea afinelor de a îmbunătăți funcția arterială și în acest caz. Le-au dat astfel tinerilor fumători câte o porție de afine congelate. Concluzia? O singură porție de afine poate ajuta la reducerea disfuncției arteriale induse de fumatul unei țigări. Mâncând două căni de afine cu 100 de minute înainte de a fuma, poți reduce la jumătate daunele produse de fumat asupra arterelor. (Del Bo’ C, Porrini M, Fracassetti D, Campolo J, Klimis-Zacas D, Riso P, A single serving of blueberry (V. corymbosum) modulates peripheral arterial dysfunction induced by acute cigarette smoking in young volunteers: a randomized-controlled trial, „Food Funct.”, 2014.)

Click aici și află ce alte fructe mențin sănătatea arterelor!

Mare atenție însă! Nu îți ofer aceste informații pentru a te sfătui cum să continui să fumezi reducând riscurile tutunului. Consecințele fumatului asupra organismului sunt mult mai ample, de-a dreptul dezastruoase. Dacă fumezi, îți recomand să renunți cât mai rapid cu putință, începând din clipa de față. Nu a greșit cine a spus că nu există moment mai bun decât acum. Reține însă că te poți baza pe afine din motivele prezentate mai sus, pentru a-i oferi corpului tău alimente de calitate.

Începe chiar de astăzi să consumi o porție de cereale integrale cu două căni de afine la micul dejun sau păstrează afinele ca gustare între mese. Acesta este sezonul ideal pentru a-ți forma un obicei sănătos, câtă vreme afinele proaspete ne întâmpină pe tarabele din toate piețele.

Click aici dacă vrei să slăbești sau să înveți să mănânci sănătos!

Ca întotdeauna, aștept feedback-ul tău la cristian@kilostop.ro. Dacă ți-a plăcut, dă click pe butonul de SHARE de mai jos ca să-l trimiți și prietenilor tăi de pe Facebook.

Multă sănătate și nu uita: mănâncă variat, nu prea mult, în special vegetale!

Distribuie articolul: