Citește articolul pentru a descoperi care sunt modalitățile optime de a pregăti carnea.

Fierberea este cea mai sigură metodă de preparare a cărnii

În timpul preparării termice a cărnii, se formează o serie de substanțe cancerigene. Atunci când consumăm mâncarea, ne expunem direct la acțiunea acestora. Există mai mulți factori care cresc gradul de periculozitate.

Primul factor este tipul de carne: roșie sau albă, cea preparată termic are din start un factor de risc. Contează apoi temperatura la care gătești, de aceea este de preferat să te oprești în jurul temperaturii de 120 de grade Celsius. Din acest punct de vedere, cele mai sigure metode sunt fierberea sau gătitul la cuptor.

Pe de altă parte, grătarul sau prăjirea în tigaie sunt metodele cel mai puțin recomandate. Fiecare minut cu care reduci expunerea la foc scade și riscul cancerigen asociat cu prepararea termică. Acesta este motivul pentru care o carne cu un aspect palid și o textură mai moale va fi întotdeauna o opțiune mai bună decât cea care are o crustă întunecată, crocantă.

Click aici și află ce tip de carne te îmbolnăvește de cancer!

Însă carnea gătită cât mai puțin – rare sau medium rare – este de preferat câtă vreme respecți regulile cu privire la siguranța alimentară. Asigură-te întotdeauna de prospețimea produselor pe care le consumi și de credibilitatea surselor din care îți procuri carnea. De asemenea, marinând carnea în condimente și oțet de vin poți preveni formarea unora dintre agenții cancerigeni. (Trafialek J, Kolanowski W, Dietary exposure to meat-related carcinogenic substances: is there a way to estimate the risk?, „Int J Food Sci Nutr”, 2014.)

Riscurile la care te expui când faci grătar

Este suficient să fii tu cel care prepară carnea la grătar, fără să mănânci deloc, pentru a-ți asuma niște riscuri importante. Studiile au arătat că expunerea la fumul de grătar, care afectează direct pielea, poate deveni o sursă semnificativă pentru o serie de probleme de sănătate.

S-a estimat că, dacă stai la 1,8 metri de un grătar cu cărbuni, pielea ta este 100% expusă la hidrocarburile aromatice policiclice rezultate în urma arderii. Îmbrăcămintea subțire, de vară, nu oferă protecție împotriva acestor substanțe dăunătoare. Dacă stai la 9 metri de grătar, pielea ta este expusă în proporție de 25%. Gradul de apropiere de grătar crește exponențial riscul de cancer.

Descoperă aici cea mai mare greșeală pe care o faci când gătești carnea!

Contactul cu pielea este adesea neglijat în evaluările riscurilor hidrocarburilor aromatice policiclice. Studiile efectuate asupra pompierilor arată că nici echipamentul de protecție, nici aparatul prin care respiră nu îi protejează suficient. Acești compuși chimici cancerigeni tot ajung în corpurile lor, cel mai probabil pe sub căști, prin gură și gât.

În cazul tău, ar trebui să știi că vaporii toxici se pot lipi inclusiv de îmbrăcăminte. Asta înseamnă că, și după ce ai terminat de făcut grătarul, poate continua expunerea la substanțele cancerigene. (Wu CC, Bao LJ, Guo Y, Li SM, Zeng EY, Barbecue Fumes: An Overlooked Source of Health Hazards in Outdoor Settings?, „Environ Sci Technol”, 2015.)

Care sunt sursele riscului cancerigen din carne

Inevitabil, carnea crudă dar și cea prelucrată termic, conțin compuși cancerigeni: metale grele, dioxine, poluanți organici persistenți, la care se adaugă nitriții.

Punând laolaltă toate substanțele cancerigene, unii toxicologi sugerează astfel reducerea consumului de carne. Dacă la adulți mai e cum mai e, copiii ar trebui să consume cel mult cinci porții din orice sortiment de carne în fiecare lună. Asta înseamnă o masă pe bază de carne la fiecare 6 zile.

Începe chiar de azi să mănânci carnea doar fiartă sau preparată la cuptor la o temperatură care să nu depășească 120 grade Celsius. Însoțește-o de multe legume cu frunze verzi sau legume preparate la abur. 

Click aici dacă vrei să slăbești sau să înveți să mănânci sănătos!

Ca întotdeauna, aștept feedback-ul tău la cristian@kilostop.ro. Dacă ți-a plăcut, dă click pe butonul de SHARE de mai jos ca să-l trimiți și prietenilor tăi de pe Facebook.

Multă sănătate și nu uita: mănâncă variat, nu prea mult, în special vegetale!

Distribuie articolul: