În articolul trecut am pus sub lupă una dintre plantele recent intrate în dieta modernă. Astăzi îți propun să ne îndreptăm atenția către unul dintre cele mai populare suplimente. Probabil că ai chiar acum o folie sau un tub cu pastile efervescente în geantă.

Citește articolul pentru a afla care sunt riscurile la care te supui luând frecvent suplimente de calciu.

Suplimentele de calciu cresc alarmant riscul de atac de cord și accident vascular cerebral

În ultima perioadă, perspectiva comunității medicale s-a nuanțat în privința suplimentării calciului din dietă cu ajutorul pastilelor. Inițial, acestea le erau recomandate femeilor, pentru a le proteja oasele și a scădea riscul de osteoporoză. Astăzi, însă, au apărut opinii contrare.

Imediat după ingerare, suplimentele de calciu conduc la niveluri nenatural de ridicate de calciu în sânge. De aici pornesc multe efecte problematice. De exemplu, valorile mari ale calciului din sânge sunt asociate cu creșterea ratei de atac de cord și de accident vascular cerebral. (I R Reid, M J Bolland, Does widespread calcium supplementation pose cardiovascular risk? Yes: the potential risk is a concern, „Am Fam Physician”, 2013.)

O serie de studii de specialitate a confirmat aceste efecte nefaste. S-a demonstrat că utilizatorii suplimentelor de calciu au fost predispuși la boli cardiovasculare sau accidente vasculare cerebrale.  În plus, suplimentele de calciu administrate pe termen lung cauzează tot felul de deficiențe gastrointestinale.

Click aici și descoperă care sunt cele mai bune surse de calciu!

Greutatea dovezilor științifice

Un studiu realizat în 2008 în Noua Zeelandă a atras atenția asupra acestui subiect. Cercetările au arătat că suplimentarea cu calciu poate scădea tensiunea arterială cu aproximativ un punct. Efectul pare să fie tranzitoriu, dispărând după câteva luni de la încetarea tratamentului. În plus, excesul de calciu din intestin poate interfera cu absorbția grăsimilor în organism, crescând cantitatea de grăsimi saturate eliminate.

Cu siguranță, te întrebi de ce te-ar afecta asta. Pentru că mai puține grăsimi saturate în sistem ar putea determina și o scădere a colesterolului. Și cercetătorii din Noua Zeelandă au gândit exact la fel. Se așteptau la scăderea ratelor de atac de cord, suplimentând dieta femeilor cu pastile de calciu. Din păcate, spre surpriza acestora, s-au produs mai multe atacuri de cord în grupul celor care au luat suplimente de calciu, spre deosebire de femeile care nu au urmat acest tratament.

Află de ce pierdem calciu!

„Women’s Health Initiative” reprezintă cel mai amplu și mai îndelungat studiu controlat al suplimentelor de calciu. Același studiu a descoperit cât de periculoasă este terapia de substituție hormonală. În cazul calciului, nu au fost raportate efecte adverse, dar majoritatea participantelor luau deja suplimente înainte de debutul cercetărilor. De fapt, studiul s-a rezumat la a compara doar doze mai mari comparativ cu doze mai mici de suplimente, nicidecum suplimentarea versus non-suplimentarea cu calciu.

Cercetătorii au revenit asupra unor date mai puțin explorate în cadrul studiului. Analizând femeile care inițial nu luau calciu și care au fost apoi incluse în grupul suplimentelor, s-a constatat creșterea ratei atacurilor de cord și a accidentelor vasculare. Astfel, indiferent de cantitatea dozelor ingerate, orice suplimente de calciu, însoțite sau nu de vitamina D, determină creșterea riscului de a dezvolta boli cardiovasculare. (R P Heaney, S Kopecky, K C Maki, J Hathcock, D Mackay, T C Wallace, A review of calcium supplements and cardiovascular disease risk, „Adv Nutr.”, 2012.)<

Alternativa sănătoasă: sursele de calciu din dietă

Cercetătorii s-au întrebat de ce suplimentele de calciu cresc riscul atacului de cord, iar calciul din alimente nu are același efect. Practic, când iei pastile, calciul din sânge atinge un nivel alarmant de mare, pe care alimentele nu îl vor putea egala vreodată. În câteva ore după administrare, valorile înalte ale calciului din sânge se stabilizează și se pot menține la acest nivel timp de opt ore. Prin urmare, se instalează starea de hipercoagulabilitate. Dacă sângele se coagulează mai ușor, crește automat riscul formării de cheaguri care pot ajunge la inimă sau creier.

Așadar, suplimentele de calciu nu pot fi considerate inofensive. Pe de altă parte, calciul din alimente produce efecte metabolice naturale și benefice. Îți poți proteja sănătatea oaselor bazându-te cu încredere pe o dietă care să te ajute să obții necesarul de vitamine și minerale din mâncare, în detrimentul suplimentelor.

Începe chiar de azi cu un prânz format dintr-o porție de broccoli preparat la abur și condimentat după gustul tău, însoțit de o salată de varză proaspătă. Ambele sunt surse excelente de calciu.

Click aici dacă vrei să slăbești sau să înveți să mănânci sănătos!

Ca întotdeauna, aștept feedback-ul tău la cristian@kilostop.ro. Dacă ți-a plăcut, dă click pe butonul de SHARE de mai jos ca să-l trimiți și prietenilor tăi de pe Facebook.

Multă sănătate și nu uita: mănâncă variat, nu prea mult, în special vegetale!

Distribuie articolul: